Републички завод за здравствено осигурање донео је допуну Правилника о начину и поступку остваривања права из обавезног здравственог осигурања ("Службени гласник РС" бр. 11/09) којим је предвиђено да за све специјалистичко-консултативне и дијагностичке прегледе за које није прописано утврђивање листа чекања, а које здравствена установа не може да пружи у року од 30 дана, осигураници могу да обаве у другој установи, а да трошкове рефундирају у филијали здравственог осигурања.
Могућност рефундације постоји за здравствене услуге као што су лабораторијске анализе, рентген, ултразвучни и други прегледи, медицинска рехабилитација и други специјалистички и дијагностички прегледи.
Изузетак представљају редовни контролни прегледи (на три , четири, шест месеци, годину дана...), као и неопходне дијагностичке и лабораторијске анализе потребне за тај преглед. Редовне контролне прегледе и уз њих неопходне дијагностичке и лабораторијске анализе, установа је дужна да пружи до рока у којем је доктор тражио преглед, који може бити и дужи од 30 дана.
Да би осигураник остварио право на рефундацију, неопходно је да му здравствена установа која није у могућности да у року од 30 дана пружи потребну здравствену услугу, изда потврду о немогућности пружања те услуге (Образац ПЗ).
Након што од здравствене установе добију потврду, осигураници имају могућност да о свом трошку здравствену услугу која није пружена у здравственој установи у коју су упућени, добију у некој другој установи, односно у приватној пракси, а да новац рефундирају од свог здравственог осигурања.
Захтев за рефундацију подноси се у матичној филијали РЗЗО, на образцу који се добија у филијали. Уз захтев се прилаже потврда о немогућности пружања услуге (Образац ПЗ) и комплетна медицинска и рачунска документација.
Уколико филијала утврди да је захтев за рефундацију основан, новац ће осигуранику бити враћен у висини стварних трошкова.
У случају да здравствена установа одбија да изда потврду о немогућности пружања здравствене услуге (Образац ПЗ), осигураник може да поднесе писмени захтев за издавање потврде у писарници здравствене установе, а уколико то није могуће, писмени захтев може послати препорученом поштом.
Писмени захтев треба да садржи име, презиме и адресу осигураника, назив здравствене установе у којој је издат лекарски упут и датум издавања упута, назив установе у коју је упућен, као и разлог упућивања и датум јављања у здравствену установу.
Писмени захтев подноси се у два примерка, од којих здравствена установа један задржава, а други враћа осигуранику са датумом пријема.
Осигураник коме је здравствена установа одбила да изда потврду о немогућности пружања здравствене услуге, приликом подношења захтева за рефундацију, уз медицинску и рачунску документацију прилаже писмени захтев за издавање потврде који је предао у писарници установе, односно, уколико је послат препорученом поштом захтев и потврду поште о пријему пошиљке.
Како би осигуранике обавестио о праву на рефундацију, РЗЗО је припремио и штампао 15.000 плаката, који су достављени свим здравственим установама у Србији. Установе су у обавези да плакате поставе на видном месту.